Teorie propojená s praktickými případy, prostor pro indiv. konzultace konkrétních situací a problémů, se kterými se frekventanti zrovna potýkali.
– Ing. Martina Gregorová, účastnice kurzu
Nejvíce si cením neustálé hledání nových přístupů k práci, které nám lektoři předávali. Velmi lidský a profesionální přístup. Všechna témata se dají velmi dobře uplatnit v praxi.
– Mgr. Simona Václavíková, účastnice kurzu
Studium pro vykonávání mé funkce mě provedlo vším, co bych měla znát. Bylo mi návodem, v čem bych se měla jako ŠMP orientovat. Jinak bych se v tom pouze „plácala“.
Nespolupracující rodiče? Nebo spíš nespolupracující učitel? Ať je to jeden nebo druhý, situace je v obou případech vždycky neutěšená. Jak ze začarovaného kruhu ven?
Ano, digitální demence je to, co nepochybně plíživě přichází do našich životů. Počítače, smartphony, herní konzoly i televize nám mění životy. Pozitivně i negativně. Studie ukazují, že čím dál větší počet dětí, školou povinných, dokáže trávit s médii až 7,5 hodiny denně. Stále více na úkor spánku.
Vám, metodikům prevence na školách, kteří chtějí dělat svou práci dobře, jsme připravili Desatero školního metodika prevence (ŠMP) ke spolupráci s učitelem. Nejste samospasitel všeho. Vaším úkolem není vyřešit všechny problémy v krizovém chování dětí. A to už je jeden z bodů desatera. Přečtěte si jej a každý den aktivně používejte.
Také po prázdninách sedíte nad novým minimálním preventivním programem a přemýšlíte, co světoborného do něj dát? Jakou akcí byste se ještě mohli pochlubit, s čím bude spokojený ředitel, jestli by to prošlo u České školní inspekce?
Asi cítíte, že inkluze tak, jak se o ní teď mluví, není úplně to pravé. Obáváte se, co vás s žáky ještě potká. Kdo do třídy přijde? Kdo z ní odejde? Zvládnu to vůbec? Co to se mnou udělá?
Proboha, proč? Takto by mohl nadpis pokračovat a jistě by šlo přidat spoustu dalších často kladených otázek, které pokládají někteří třídní učitelé. Pojďme na ně najít odpovědi.
Podle zprávy OECD, týkající se alkoholu z roku 2015, je škodlivé užívání alkoholu pátou nejčastější příčinou smrti a invalidity na světě. Vyšší úmrtnost a častější invalidita se týká zejména osob v produktivním věku.
Děti s handicapem jsou často kvůli své diagnóze upoutány celý den na vozíku, trpí epileptickými záchvaty, stavy agrese. Po odeznění záchvatu se děti však potřebují někde zklidnit. A právě k tomu, a nejen k tomu, je určena místnost Snoezelen.
V Asii, Americe i některých státech Evropy jsou běžné. U nás je však jen hrstička „pokusných králíků“, které mají odvahu to aspoň zkusit. Řeč je o ne příliš populárních školních uniformách. Ale proč jsou u nás tak nepopulární?
Jedním z možných důvodů, proč jsou dnešní žáci řekněme značně laxní ve výuce, může být i současný nepříliš motivující klasifikační systém. Léty prověřené známkování je patrně nejjednodušší, ovšem výhody slovního hodnocení jsou také nesporné.
Prestižní odborný časopis Addiction publikoval editorial šesti předních světových epidemiologů. Autoři se ptají, zda se nezřítila nakloněná věž hypotézy o protektivním (ochranném) efektu malých dávek alkoholu u kardiovaskulárních onemocnění.
Energetické nápoje většinou obsahují kofein, cukr, umělá sladidla, rostlinné výtažky, taurin, konzervační látky, barviva atd. Jejich pití je v Česku poměrně rozšířené, roční spotřeba na osobu dosáhla v roce 2010 téměř dvou litrů a mezi lety 2000 až 2010 výrazně rostla.
V předešlém článku jsme naznačili, proč se romské děti chovají tak, jak se chovají. Jejich romskou „náturu“ nezměníme, to ani nechceme, ale určitými kroky je můžeme usměrnit a vést, a tím jim pomoci se začleněním do kolektivu.
Až 40 % romských dětí nenavštěvuje mateřskou školku a 30 % nastupuje do speciálních škol, které jsou ale výhradně určeny pro žáky s lehkým mozkovým postižením. Ale proč? Nemají na to mentálně? Nene, o inteligenci to není…
Když se zeptáme žáků, jaký by měl být učitel, většinou odpoví hodný. Ale co to znamená? Znamená to hodný, protože si u něj můžou dělat, co chtějí? Nebo hodný, že nedává horší známku než trojku? Může být učitel hodný a přitom být přirozenou autoritou?
Podle Dr. Margaret Chan, generální ředitelky Světové zdravotnické organizace se alkohol podstatným způsobem podílí na zdravotních a sociálních problémech (Chan, 2013).
Řádí jako neřízená střela? Vrtí sebou na židli a neví co s rukama? Nebo vypadá jako zasněný andílek? Mnohdy zvládnou všechno dohromady. I takové můžou být příznaky dětí trpících poruchou pozornosti a hyperaktivitou, nebo-li ADHD. Jak s takovými dětmi pracovat?
Podle Mravčíka a spol. (2014) je v Česku ve vysokém riziku v důsledku užívání konopných látek 200 tisíc osob věku 15–64 let, z toho 80 tisíc je ve vysokém riziku.
Ano, i takové věty slýcháme od rodičů i učitelů na kontroverzní téma inkluzivního vzdělávání, které je díky novele školského zákona i panu prezidentovi propíráno ze všech stran.
Ve dnech 9. 10. – 10. 10. 2014 se vedoucí Preventivních programů Madio o.s. Gabriela Šustková zúčastnila mezinárodní konference Restart. Konference byla výstupem projektu, který měl podtitul Teorie a praxe léčby závislostí. V rámci programu bylo možné shlédnout několik velmi kvalitních a inspirujících příspěvků od předních českých odborníků v oblasti adiktologie.
Nalmefen je parciální antagonista opioidních receptorů a jeho indikací je mírnění bažení (cravingu) po alkoholu. To by mělo závislým na alkoholu a problémově pijícím usnadňovat kontrolované pití nebo abstinenci. Tento preparát je v Česku k dispozici a někteří lékaři si možná kladou otázku, zda ho pacientům předepisovat nebo ne.
„Výsledky výzkumu korespondují se skutečnostmi, které denně zjišťujeme v Madiu na školách. V rámci našich preventivních programů, zaměřených na kyberšikanu se zaměřujeme zejména na ochranu osobních údajů a poskytování informací o sobě. Zajímavé je, že hned při prvním setkání, vyplývá z činností, že jsou děti ochotny sdělit velmi osobní údaje“ uvádí Gabriela Šustková.
Rituál je posloupnost činností zahrnujících gesta, slova a používání předmětů. To se obvykle se provádí v předem daném pořadí. Některé rituály jsou tak časté, že si jedinec neuvědomuje jejich symbolický význam. Příkladem může být zamávání nebo podání ruky.
Meditační techniky mettá (meditace milující laskavosti nebo dobrotivosti) si tradice velmi cení a připisuje jí četné příznivé účinky. Některé z nich se podařilo ověřit moderními metodami.
„Aby se situace ve třídě výrazně zlepšila, stačila dvě setkání s Madiem a nekonečná a stálá práce třídní učitelky“ byly slova školní metodičky prevence jedné maloměstské školy. Jednalo se o čtvrtou třídu, kde je osmnáct dětí. Vztahy mezi dětmi nebyly rozhodně ideální – bití, nadávky, fyzické útoky na ty nejslabší, přezdívky, které dětem vadily. K tomu se přidávaly neshody s paní učitelkou, která je měla od první do třetí třídy. Děti se zmiňovaly, že některé děti zvýhodňovala, křičela na ně a občas i pohlavkovala.
Výroční zprávu o stavu ve věcech drog v ČR v roce 2012 projedná vláda České republiky na svém zasedání 20. listopadu 2013. Zpráva shrnuje nejdůležitější údaje o drogové situaci v České republice v roce 2012. Přečtěte si její závěry na stránkách Madia.
V programu vystoupili s praktickými náměty odborníci z občanského sdružení Madio a Jan Svoboda s tematickými bloky Metodika preventivní práce v MŠ a Jak realizovat prevenci v MŠ. Na závěr představila Jarmila Peterková záměry, cíle a vize Odboru školství, mládeže a sportu Zlínského kraje v oblasti primární prevence.
Dle celonárodního výzkumu Národního institutu dětí a mládeže Ministerstva školství vyplývá, že děti, které se věnují sportu a chodí do kroužků, jsou šťastnější než děti, jejichž hlavní náplní volného času je sledování televize, surfování po internetu či hraní her na počítači.
Kampaň Most, která v Otrokovicích právě probíhá, se snaží upozorňovat na problematiku nalévání alkoholu dětem. První zážitek s alkoholem mnozí získávají už coby nezletilí. Až 30 % patnáctiletých dokonce pije alkohol více než 10 x měsíčně. Podle ankety Fóra Pijte s rozumem přiznává až 83 % rodičů dětí ve věku od 15 let, že jejich dítě pije či pilo alkohol. Poučení, které by před první konzumací měly děti dostat, je však často nedostatečné.
Výsledky americké národní studie užívání návykových látek mezi mládeží Monitoring the Future 2012 potvrdily dlouhodobý trend klesající konzumace alkoholu a kouření cigaret mezi americkou mládeží, ale zároveň upozornily na pokračující nárůst rozsahu zkušeností s konopnými látkami a současný pokles subjektivně vnímaných rizik spojených s užíváním konopí. Rozsah užívání ostatních nelegálních drog mezi americkou mládeží dlouhodobě mírně klesá.
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze spolu s Národním ústavem vzdělávání a dalšími regionálními partnery (ve Zlíně Madio o.s.) uspořádaly ve dnech 10. - 11. 9. 2012 závěrečnou konferenci projektu „Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni" (VYNSPI). Výsledky naší práce si můžete zdarma stáhnout.
Kraj ocenil nejlepší programy škol zaměřené na prevenci nežádoucích jevů mezi mládeží. Slavnostní vyhodnocení tzv. minimálních preventivních programů škol a školských zařízení Zlínského kraje zaměřených na prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů mezi dětmi a mládeží, jakými jsou kriminalita, šikana, užívání drog, kouření či vandalismus, proběhlo včera odpoledne v uherskohradišťské Galerii Reduta. Zástupci sedmnácti nejlépe hodnocených školských institucí převzali ocenění z rukou představitelů Zlínského kraje. Jednalo se již o devátý ročník tohoto oceňování.
Zmíníme zde specifická rizika alkoholu u dětí a dospívajících. Dále se budeme zabývat postupy, které se osvědčily v prevenci a léčbě problémů působených alkoholem. Při prevenci a léčbě je třeba brát v úvahu vývojové hledisko a individuální podpůrné, ochranné a rizikové činitele. O tom, že se u nás jedná o aktuální problém, svědčí mimo jiné údaje ze studie ESPAD prováděné mezi školáky ve věku 16 let (Csémy a spol., 2009).
V odborném tisku se koncem roku 2010 objevila zpráva o úspěšném programu prevence škod působených alkoholem u vysokoškoláků (Saltz a spol., 2010). Jednalo se o rozsáhlou studii, na které participovalo 14 veřejných universit.
Je známo, že zneužívání alkoholu zhoršuje kognitivní funkce (přehled např. Nešpor, 2004). Alkohol a jiné návykové látky jsou nebezpečnější pro děti a dospívající mimo jiné i proto, že jejich mozek se rychle vyvíjí.
V posledních letech se věnuje větší pozornost sexuální orientaci, jako faktoru, který souvisí s duševním zdravím a návykovými riziky. Dále zmiňované poznatky jsou prakticky důležité z hlediska prevence i léčby návykových nemocí.