Jak vypsat výběrové řízení

Jak najít toho pravého? Tak takovou větu můžeme slyšet nejen v mexických telenovelách, ale i u většiny personalistů. Vybrat správného zaměstnance není pro vedení firmy nic jednoduchého. Nejde jen o to vybrat dobře, ale také nevybrat špatně.

Madio - Jak vypsat výběrové řízení, ilustrativní fotografie, Foto: Madio, 2015
Madio - Jak vypsat výběrové řízení, Foto: Madio, 2015

Volba správného zaměstnance patří mezi manažerské dovednosti, které mohou ovlivnit celý chod firmy.

„Nejlepší vedoucí je ten, kdo má talent vybrat ty správné lidi a dostatek důvěry dát jim příležitost, aby ukázali co umí.“

Theodore Roosevelt

V dnešním článku se zaměříme na výhody a nevýhody různých forem podávání inzerátů o volných pracovních místech.

Inzerát na firemní internetové stránky

Je to nejjednodušší a efektivní způsob, jak je možné sbírat uchazeče i průběžně, když zrovna v danou chvíli nikoho nehledáte. I když máte stav zrovna plný, může se Vám stát, že za pár měsíců se nějaké místo uvolní. Pokud se Vám nějaký uchazeč ozve, je vhodné si ho pozvat a vyslechnout, protože jestli by Vám jeho osobnost a schopnosti zrovna vyhovovaly, tak ušetříte čas, který byste za pár měsíců museli vynaložit na vypisování inzerátu a hledání nového pracovníka.

Databáze a pracovní portály

První možný způsob je hledat v databázi životopisů. Můžete si listovat životopisy a sbírat informace. Zaplatíte, až když budete chtít celé jméno a kontakt na dotyčnou osobu. Je třeba si ale hlídat, kdy byl životopis vytvořen. Další způsob je inzerce na pracovních portálech – placených i neplacených. Zde je nejdůležitější návštěvnost stránek – placené portály mají návštěvnost mnohanásobně vyšší. Také se dívejte na dobu zveřejnění, většinou se hýbe mezi 30 až 60 dny. Hledání zaměstnanců na internetu je efektivní a rychlý způsob, ale ovšem i něco stojí.

Služby personální agentury

Pokud chcete přenechat celý proces na profesionálech, můžete využít služeb personálních agentur. Zajistí vypsání výběrového řízení a první kolo pohovorů, kde vyberou uchazeče, kteří vyhovují vašim požadavkům. Pokud si nevyberete, většinou agentuře nic neplatíte. Část odměny vám také vrátí v případě, že se zaměstnancem nejste spokojeni. Tento způsob výběru vás ale může přijít pěkně draho, cena se blíží až k trojnásobku hrubé mzdy nastupujícího zaměstnance. Často se agentury využívají pro výběr specialistů.

Inzerát do novin

I když už to v dnešní době není nejmodernější způsob a jasnou nevýhodou je, že je doba viditelnosti takového inzerátu docela krátká, velké plus ale na druhou stranu je, že zároveň zviditelníte svou firmu. Zabijete tak dvě mouchy jednou ranou.

Úřad práce

Inzerát na úřad práce je vhodný především pro profese, kde poptávka převyšuje nabídku. Prostřednictvím úřadu práce hledají zaměstnavatelé především uchazeče o dělnické profese a administrativní pozice. Vyšší pozice v nabídce naleznete většinou jen zřídka. Možná i proto se uchazeči na úřady práce příliš nespoléhají.

Existuje řada prostředků, jak upoutat zájem, oslovit a povzbudit chuť lidí ucházet se o pracovní místo. Ne všechny lze ovšem uplatnit univerzálně pro všechny pracovní pozice. Ale ne vždy je zase dobré na výběrovém řízení šetřit, především pokud se jedná o odborné pozice.

Jdi zpět

Přidat komentář