Když se kruh zvrtne
Na začátku to vypadalo jako obyčejný komunitní kruh. Děti seděly v kruhu, jedno po druhém sdílely, co se jim dnes povedlo. Pak se ale slova ujala Maruška. V očích se jí leskly slzy, když řekla: „Doma jsme se zase pohádali. Taťka na mě křičel, že nic neumím…“ Učitelka na vteřinu znejistěla. Má nechat Marušku mluvit dál? Zastavit ji? A co ostatní děti? Jak se v tom mají zorientovat?
Podpora pro třídní učitele ke stažení. Desatero třídního učitele
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Proč vlastně komunitní kruhy vznikly
Komunitní kruh je forma strukturované komunikace, která podporuje sdílení, naslouchání a budování vzájemného respektu.
Jejich smyslem je podpořit zdravou atmosféru ve třídě, vztahy postavené na důvěře a srozumitelnosti. Zároveň nabízejí dětem příležitost rozvíjet dovednosti, které jim pomáhají zvládat emoce, spolupracovat a lépe se vyjadřovat – tedy oblasti, které jdou ruku v ruce s cíli Rámcového vzdělávacího programu.
Kdy kruh pomáhá – a kdy už škodí
Každý kruh je jen tak bezpečný, jak bezpečné je jeho vedení. Pokud se otevře příliš těžkému tématu bez připravenosti a podpory, může se z něj snadno stát neřízený proud emocí, který ostatní zatěžuje a překračuje hranice. A to učitel nechce.
Modelové situace: Jeden příběh – dvě hranice
Téma: Hádka s rodičem
- Bezpečný kruh: Žák říká: „Včera jsme se doma trochu pohádali, jsem z toho dneska nějaký podrážděný.“ Tímto způsobem se sdílení drží v rovině pocitu a přítomnosti. Ostatní děti jsou schopné reagovat empatií a atmosféra zůstává zvládnutelná.
- Překročená hranice: Žák začne plakat a říká: „Taťka na mě křičí, že jsem neschopný, a někdy se ho i bojím jít domů.“ V tuto chvíli sdílení překračuje možnosti kruhu. Ostatní žáci nevědí, jak reagovat, atmosféra houstne a učitel je postaven před rozhodnutí, které vyžaduje odbornější přístup.
Téma: Napětí mezi spolužáky
- Bezpečný kruh: Žák říká: „S jedním kamarádem jsme se včera pohádali a od té doby se spolu moc nebavíme. Mrzí mě to.“ Tento výrok pojmenovává situaci, ale nenapadá druhého. Je zde prostor pro empatii i případnou reflexi, jak vztah zlepšit.
- Překročená hranice: Žák v afektu zvyšuje hlas: „On mě furt ponižuje, dělá si ze mě srandu před ostatníma, je to šikana!“ Druhý žák se rozpláče. Skupina se polarizuje a kruh se mění ve veřejné obviňování. Tady už nejde o sdílení, ale o krizovou situaci, kterou nelze řešit skupinově bez dalších podpůrných kroků.
Proč není kruh terapeutický nástroj
Učitel není v roli odborníka na krizovou intervenci ani na hlubší práci s emocemi. V komunitním kruhu by proto neměl vznikat tlak na detailní zkoumání příčin či řešení komplikovaných životních situací. Pokud někdo projeví silnou emoci, není to chyba, ale signál, že je potřeba hranici udržet a nabídnout vhodnější formu podpory – například individuální rozhovor nebo kontakt s odborníkem. Ani v bouřlivějších obdobích to ale neznamená, že kruh nelze použít – jen je třeba hlídat jeho rámec a smysl.
Best practice: Jak vytvořit skutečně bezpečný prostor
Dohody ve třídě potřebují pravidelnou péči. Pokud mají opravdu fungovat, nestačí, že byly jednou odsouhlaseny. Článek Revize dohod jako známka růstu nabízí konkrétní inspiraci, jak je udržet živé a smysluplné.
A) Rámec a pravidla
- Ujasnit si účel kruhu předem – co je jeho cílem a co není
- Mít domluvená pravidla a jejich opakování – například právo říct „teď nemám co říct“
- Respektovat soukromí a „nevynášet“ – bez jmenování konkrétních osob mimo kruh
- Nabídnout „můžeme si o tom promluvit potom“ jako přemostění situace
B) Jazyk a formulace otázek
- Formulovat otázky obecně – například v první nebo třetí osobě množného čísla:
- „O čem tak děti asi přemýšlejí, když jdou ráno do školy?“
- „Co lidé cítí, když je někdo zesměšňuje?“
- Tímto způsobem si děti samy určují míru osobního sdílení a necítí tlak na odhalování citlivých informací
- Vyhýbat se přímým otázkám typu: „Zažil jsi někdy, že se ti někdo smál?“ – ty mohou vést k nečekanému přetížení
C) Průběh a facilitace
- Nepřít se o pravdu – naslouchat bez hodnocení
- Nedefinovat emoce druhých – jen je pojmenovat, ne interpretovat
- Vnímat celkovou atmosféru skupiny a být připraven kruh jemně uzavřít, pokud překročí bezpečné hranice
Co už je za hranou – a co s tím
Pokud žák opakovaně sdílí těžké věci, měl by mít prostor v individuálním rozhovoru. Signálem k ukončení kruhu může být:
- náhlé napětí ve skupině, které se nedá pojmenovat a šíří se napříč třídou,
- slzy více žáků, zejména pokud se k pláči přidává ticho nebo úzkost,
- výrazné obviňování nebo polarizace, kdy děti přestávají mluvit nebo začnou vyjadřovat silné nesouhlasné emoce,
- neochota sdílet po silném emočním výstupu jednoho dítěte,
- příliš dlouhé ticho nebo pohledy plné nejistoty mezi dětmi,
- opakovaně se vracející téma, které vyvolává neklid nebo mlčení,
- situace, kdy si učitel uvědomí, že není schopen vytvořit další podpůrný krok v rámci kruhu a že téma přesahuje jeho roli.
Jak reagovat, když kruh přeroste bezpečné hranice
- Pojmenovat a uznat: „Díky, že to říkáš. To je něco, co je možná lepší probrat bokem.“
- Nabídnout individuální podporu: „Můžeme si popovídat po hodině.“
- Ukončit kruh s respektem: „Dnes jsme narazili na něco důležitého. Pojďme si teď dát krátkou pauzu a později se k tomu můžeme vrátit s větším nadhledem.“
- Přesměrovat pozornost: Například drobnou otázkou typu: „Kdo má ještě chuť sdílet něco drobného ze svého dne?“ – může pomoci skupinu znovu ukotvit.
- Zapojit spolupráci s odborníkem: V některých případech může být vhodné předem domluvit možnost krátké konzultace se školním psychologem, metodikem prevence nebo jiným odborníkem, ke kterému lze dítě bezpečně nasměrovat.
- Přiznat nejistotu a zůstat oporou: „Nejsem si jistý, co je teď nejlepší, ale můžeme to spolu hledat. Jsem tu pro tebe.“
Když v kruhu nejde jen o škádlení
Někdy může komunitní kruh pomoci otevřít téma, které učitel potřebuje lépe rozklíčovat. Pokud si nejste jistí, kde končí škádlení a kde začíná šikana, může pomoci Krátký online trénink „Škádlení nebo šikana?“, který nabízí jednoduché příklady a oporu v rozhodování.
Vzkaz na cestu
Komunitní kruh není všelék. Ale pokud ho vedeme s jasnou strukturou a pevnými hranicemi, může být prostorem, kde dětem i sobě pomůžeme lépe rozumět. Role pravidel a struktury v debatě je zde nezbytnou součástí.