Nový žák jako nová kapitola pro celou třídu
Příchod nového žáka do zavedeného kolektivu je pro třídu i učitele příležitostí začít psát novou kapitolu začlenění a návratu k bezpečným vztahům. Děti pozorují, jak se dospělí k nováčkovi chovají, a podle toho si vytvářejí své vlastní vzorce chování. První dny jsou klíčové – právě tehdy vznikají první dojmy, vztahy a pocit bezpečí ve třídě. Dobře zvládnuté začlenění pomáhá nejen novému žákovi, ale i celé třídě, která se učí empatii, spolupráci a respektu. Pokud tento proces podceníme, mohou se objevit problémy, které se později obtížně napravují.
Podpora pro třídní učitele ke stažení. Desatero třídního učitele
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.

* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Modelová situace – rozhovor s novým žákem před vstupem do třídy
„Jak se cítíš před prvním dnem?“ ptá se učitel klidným a povzbuzujícím hlasem.
„Trochu nervózně,“ přiznává žák.
„To je úplně normální. Domluvíme se na pár věcech – třeba že ti ukážu, kde co najdeš, a představím tě třídě. Když nebudeš něco vědět, dej mi signál a já ti pomůžu. Taky si můžeš vybrat kamaráda, který ti bude první dny pomáhat. Společně zvládneme tvůj návrat do školní reality.“
Takový rozhovor dává dítěti pocit bezpečí a vytváří první krok k úspěšnému začlenění. Stejně důležitá je i následná komunikace s třídou, která by měla být připravena nového spolužáka přijmout.
5 věcí, které by měla třída vědět o nováčkovi (1. stupeň ZŠ)
- Nový spolužák se může cítit nervózně. Je přirozené, že potřebuje čas na rozkoukání. Například mu může pomoci, když mu někdo ukáže, kde jsou skříňky nebo jídelna.
- Každé přátelské gesto má význam. Pozdrav, nabídka pomoci s učením nebo volné místo v lavici dokážou změnit jeho pocit z prvních dní. Třeba už jen nabídka společné hry o přestávce mu dodá odvahu.
- Je důležité ho zapojit do her a činností. Nový žák se cítí vítán, pokud ho spolužáci přizvou do skupinového projektu nebo sportovní hry. Může se například stát zapisovatelem v týmové aktivitě.
- Otázky pomáhají, ale musí být citlivé. Je lepší se ptát na oblíbené předměty nebo koníčky než na rodinné poměry. Tím se vyhneme nepříjemným pocitům.
- Každý může být jeho oporou. Přijetí nováčka není jen úkolem učitele. Třeba i drobné rady od spolužáků, jak se vyznat ve školních pravidlech, mu mohou hodně pomoci.
5 věcí, které by měla třída vědět o nováčkovi (2. stupeň ZŠ)
- Nový spolužák může mít obavy, zda zapadne. Starší děti vnímají vztahy ve třídě intenzivněji. Pomáhá, když mu ostatní spolužáci nabídnou místo v lavici nebo přizvou k sobě o přestávce.
- Přijetí do kolektivu často začíná drobnými interakcemi. I krátký rozhovor nebo společná cesta ze školy může prolomit ledy. Tyto neformální chvíle můžete jako pedagog podpořit nebo pro ně ve svých hodinách vytvořit místo.
- Zapojení do skupinových projektů je klíčové. Pokud je nováček vynecháván, je dobré mu nabídnout roli, která není tolik výkonově orientovaná a nestojí na ní společný (ne)úspěch.
- Otázky by měly být respektující. Vyhněme se komentářům k vzhledu nebo rodinným poměrům, vhodné je ptát se na zájmy a předchozí zkušenosti.
- Podpora od vrstevníků má velký význam. Stačí, aby si ho někdo všiml, oslovil ho a dal mu najevo, že je součástí kolektivu.
5 věcí, které by měl nováček vědět o třídě (1. stupeň ZŠ)
- Existují pravidla, která se dodržují. Díky nim se dítě cítí jistě. Například vědět, kdy se hlásí o slovo, snižuje jeho nervozitu.
- Každý má své místo a roli. Nováček si brzy najde tu svou, ať už jako parťák na projekty nebo spoluhráč ve sportu.
- Není ostuda se zeptat. Spolužáci i učitel jsou tu od toho, aby pomohli. Když neví, kde je učebnice, je lepší se zeptat, než tápat.
- Může přinést něco nového. Třída ocení, když představí svůj koníček nebo zkušenost, například ukáže hru, kterou mají rádi v jeho bývalé škole.
- Má právo na respekt. Nikdo by ho neměl zesměšňovat ani vyčleňovat. Pokud se necítí dobře, má právo požádat o pomoc učitele.
5 věcí, které by měl nováček vědět o třídě (2. stupeň ZŠ)
- Každá třída má své zvyklosti a pravidla (a to i ty nepsané). Pomůže, když si nováček osvojí, jak funguje komunikace s učiteli a spolužáky.
- Každý si hledá své místo. Může chvíli trvat, než se zapojí do skupiny přátel, je dobré využít společné projekty nebo zájmové aktivity. Z pozice pedagoga můžete vytvářet prostor, kde mohou tato témata žáci mezi sebou otevřít.
- Neboj se projevit a ptát se. Starší spolužáci často ocení, když někdo projeví zájem a ochotu spolupracovat. Být aktivní v tomto prvním kroku může nováčkovi výrazně pomoci.
- Nový člen může přinést nový pohled. Spolužáci ocení, pokud se podělí o zkušenosti nebo dovednosti, které třída ještě nezná. Ve „staré“ třídě nováčka mohla být funkční dobrá praxe, kterou by se vaše třída mohla inspirovat.
- Respekt a bezpečí je základ. Pokud se necítí dobře, je správné obrátit se na učitele nebo důvěryhodného spolužáka. Můžete informovat nové žáky o komunikačních kanálech které u vás na škole fungují (např. schránka důvěry).
10 signálů, které stojí za to sledovat při začleňování nováčků
- Je zapojen do aktivit o přestávkách a ostatní s ním navazují kontakt.
- Má s kým být při poloformálním čase (např. u oběda či v autobuse) a není fakticky izolovaný.
- Spolužáci ho zvou do her a skupinových prací.
- Nebojí se přihlásit, klást otázky nebo sdílet svůj názor.
- Často se usmívá a komunikuje přirozeně.
- Sám vyhledává kontakt s ostatními spolužáky.
- Má podporu alespoň jednoho kamaráda, který mu pomáhá. (může být i z jiné třídy, ale pak dbejte zvýšené opatrnosti na dobrovolné vyčlenění v kolektivu)
- Nejsou patrné posměšky nebo pomluvy na jeho adresu.
- Když se o třídě mluví, spolužáci ani učitelé ho „nevynechají“ a berou jako samozřejmou součást.
- O škole mluví pozitivně i doma. Vyžádejte si zpětnou vazbu od rodičů.
Pokud některé z těchto signálů chybí, je vhodné si s dítětem promluvit a hledat způsoby, jak jeho začlenění a návrat do kolektivu podpořit.
Jak zapojit třídu do vytváření bezpečného prostředí
Děti se učí empatii hlavně prostřednictvím zážitků a společných činností, které je přirozeně propojují. Pokud učitel zařadí aktivity podporující spolupráci a vzájemné poznávání, posílí tím nejen vztahy, ale také pocit bezpečí a přijetí ve třídě. Vyplatí se začít s jednoduchými formami – například společným projektem, třídní hrou nebo sdílením krátkých osobních příběhů, které podporují vzájemný respekt.
Učitelé mohou kombinovat osvědčené seznamovací hry s dlouhodobějšími aktivitami, jako jsou třídní rituály nebo společné plánování pravidel třídy. Takové kroky zvyšují soudržnost a dávají každému žákovi prostor cítit se důležitý.
Praktické tipy na drobné změny, které zlepšují klima ve třídě, najdete v článku Když se děti začnou vidět jinak: drobnosti, které mění klima ve třídě a také v článku 7 kroků k úspěšnému návratu dětí do kolektivu a vytvoření bezpečného prostředí.
Když začlenění drhne – jak získat podporu a nenechat to přerůst
Někdy i přes velkou snahu učitele a spolužáků dochází k situacím, kdy nováček čelí posměchu nebo odmítání. Je důležité reagovat včas a nenechat problémy narůstat. Pomoci může cílený rozvoj kompetencí v oblasti prevence rizikového chování. Užitečným zdrojem je Krátký online trénink: Škádlení nebo šikana?, který nabízí praktické návody a kazuistiky pro rozpoznání hranice mezi škádlením a šikanou a poskytuje konkrétní kroky, jež může učitel ihned využít v praxi.
Malé kroky, velký rozdíl – proč se začlenění vyplatí
Každý učitel může svou třídou ovlivnit život nového žáka na dlouhou dobu. I drobné kroky – pozorné naslouchání, přátelské přijetí a jasná pravidla – pomáhají vytvářet prostředí, kde se děti cítí bezpečně. Začlenění není jen záležitostí prvních dní, ale dlouhodobým procesem, který posiluje vztahy a klima třídy.
Závěrečná výzva
Po přečtení článku si můžete vybrat jeden jednoduchý krok, který vyzkoušíte už zítra. Může to být například krátká „uvítací hra“, ve které se spolužáci představí novému žákovi a každý o sobě řekne jednu zajímavost. Taková aktivita pomáhá prolomit ledy a vytváří pocit bezpečí hned od začátku.