Když „dohoda“ nestačí – známá realita ve třídě
Někdy se to tváří jako běžný den – dohodnutá pravidla visí ve třídě, děti je znají. A pak přijde situace, která jako by všechno shodila ze stolu. Dítě se chová, jako by se na žádné dohodě nikdy nedomluvilo. Přerušuje, dělá si legraci z jiných, sabotuje skupinovou práci – a vy stojíte u tabule s otázkou: „Tak čemu jsme se vlastně domluvili?“ Tento článek nenabídne zázračný recept, ale ukáže, že i tam, kde dohoda selhává, existuje prostor pro větší klid a jistotu.
Proč se dohody někdy nedodržují – a není to sabotáž
Porušení dohody nemusí být vždy vědomý vzdor. Děti většinou reagují na vnitřní tlak, frustraci, potřebu být vidět nebo pocit, že nejsou slyšeny. Někdy dohoda nebyla pochopena do hloubky, jindy byla přijatá „aby byl klid“. A pak je tu skupinová dynamika: co tolerujeme jednomu, ztrácí váhu u ostatních. Právě v těchto situacích potřebujeme jasný bod, o který se můžeme opřít.
Podpora pro třídní učitele ke stažení. Desatero třídního učitele
Desatero dobrého třídního učitele
Získejte zdarma praktické tipy, jak smysluplněji pracovat se svou třídou. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Ticho ve třídě – když ostatní mlčí a jen sledují
Proč děti nezasáhnou? Obvykle proto, že nechtějí být středem pozornosti, bojí se, nebo nevědí, jak reagovat. Když někdo opakovaně porušuje dohody a nenásleduje jasný důsledek, všichni ve třídě si šeptem řeknou: „Aha, tak to asi zas tak nevadí.“ Právě proto není důležité jen reagovat, ale reagovat jasně, klidně a předvídatelně.
3 typové situace z praxe – jak se v nich zachovat jinak
1. Když dohodu poruší „třídní vtipálek“
Jak to často vypadá: „Haha Marku. Přestaň už konečně. To není vtipné.“ – Učitel reaguje ironicky nebo rozzlobeně. Marek se směje ještě víc, ostatní se baví. Dohoda je zapomenuta.
Jak může reakce vypadat jinak: „Máme dohodu, že nasloucháme bez přerušování. Teď jsi ji porušil. Zastavíme se na chvíli, ať to můžeme upravit.“
Jasný důsledek bez dramat. Opakování dohody, ale ne v podobě výčitek.
2. Když dohodu narušuje jedno dítě opakovaně – a ostatní to vzdávají
Jak to často vypadá: „No jo, to je Filip, ten to stejně nikdy nedodržuje…“
Jak může reakce vypadat jinak: „Potřebuju, abychom tu dohodu zkusili držet všichni. Jestli ji někdo nezvládne, pomůže mi, když to řekne dopředu. Můžeme pak hledat jinou cestu.“
Místo vzdání se hledá otevřený rozhovor. Dítě dostává šanci zapojit se, ale s jasnými hranicemi.
3. Když pravidla popírá i rodič – a dítě se tím ohání
Jak to často vypadá: „No, když ti rodiče nevedou ke slušnosti, co s tím nadělám…“
Jak může reakce vypadat jinak: „U nás ve třídě platí určité dohody. V rodině to může být jinak, ale my se držíme toho, co jsme si nastavili spolu.“
Držíme rámec třídy. Nenapadáme rodiče, ale ani se jimi nenecháme vychýlit.
Best practice: Jak zareagovat, když dohoda nefunguje
- Zastavte se – i větou: „Tady se něco pokazilo.“
- Vezměte fix a napište s dětmi dohodu znovu – stručněji a jasněji. Klidně jen jednu větu na papír nebo tabuli, kterou právě teď všichni podepíšou nebo na ni kývnou. Bez dlouhého vysvětlování, jen jako záchytný bod pro příští hodinu. Tohle není cvičení na zítřek – je to reakce, kterou můžete udělat hned.
- Mluvte o tom, co vám v jiných případech pomáhalo pravidla dodržet.
- Nabídněte jeden jasný důsledek, který platí.
- Vracejte se ke svému „proč“ – ne kvůli klidu, ale kvůli bezpečí. Pokud si nejste jistí, co je tím „proč“ ve vaší třídě, můžete začít jednoduchou otázkou: Proč je pro mě důležité, aby dohody platily? Co tím dětem dávám? Klid často vyprchá, ale bezpečí, které dětem nabídnete skrze důslednost a srozumitelnost, zůstává. To „proč“ není teorie – je to každodenní rozhodnutí, které pomáhá udržet směr, když to ve třídě začne vřít.
Proč „revize dohody“ není selhání, ale signál vývoje
Někdy máme pocit, že když dohodu změníme, děláme chybu. Ale stejně jako děti rostou, mění se i jejich potřeby. Dohoda, která žije, se upravuje. Mělčící pravidlo na plakátě není znamením pevného rámce, ale mrtvé dohody.
Související článek: Revize dohod jako známka růstu
FAQ – Nejčastější otázky učitelek a učitelů
1. Většina třídy s tím nemá problém, ale mám ve třídě jednoho, co to prostě respektovat nebude. Co s tím?
Nesvazujte celou třídu jednou výjimkou. Udržte dohodu pro většinu a hledejte individuální cestu s tímto žákem.
2. Už nevím, jaký trest zvolit. Nic na něj nezabírá.
Zkuste místo trestu strukturu. Předem daný důsledek, který se naplní bez emocí. Ne „trest“, ale „následek“.
3. Ani s rodiči se nemůžu dohodnout – tak jak můžu s ním?
Ve třídě jste vy nositelem rámce. Rodič není autorita v prostoru třídy. Komunikujte pevně, ale s respektem.
A co když jde o víc než jen porušení dohody?
Občas není porušení pravidla „jen nepozornost“. Může jít o vztahový vzorec, opakovanou manipulaci nebo náznak šikany. Právě v takových situacích je užitečné mít oporu, která vám pomůže rozeznat hranici.
Tip: Pokud hledáte jednoduchý nástroj, který vám pomůže lépe rozlišit mezi škádlením a šikanou, doporučujeme Krátký online trénink: Škádlení nebo šikana? Nabídne vám videa, kazuistiky i praktické listy, které můžete použít hned druhý den.
Inspirace pro další práci – jak podpořit dohodu, která žije
Možná je nejprve potřeba se vrátit o krok zpět. Zopakovat si, proč jsme se na pravidlech domlouvali, jaký mají smysl a co nám (i dětem) v minulosti pomáhalo je držet. Nemusíme hned vymýšlet nové dohody – někdy stačí připomenout ty původní a dát jim znovu dech tím, že zapojíme všechny. A možná při tom zjistíme, že něco už nefunguje. I to je v pořádku – každá třída roste a mění se.
Někdy tedy není třeba zavádět nová pravidla, ale promyslet, jak fungují skupiny a co kdo potřebuje, aby se na dohodě mohl podílet.
Doporučený článek: Složení skupin podle potřeb – ne náhody
Doporučený článek: Když dohody dává smysl dodržovat
Výzva k akci: Najděte si svůj záchytný bod
- Jaká bude ta vaše reakce i ve chvíli, kdy dohoda nefunguje?
- Co užitečného si vybavíte z poslední debaty se třídou k této dohodě?
- Která reakce vám dává klid, i když není perfektní?
- Jak poznáte, že ta věta, gesto, rituál, cokoli funguje – jak se pak budete cítit?
„Nejde o to mít dokonale poskládaná pravidla. Jde o to vědět, proč je držíme. A najít odvahu se k nim vracet, i když to zrovna neklape.“