Proč nestačí „poslat lidi na školení“
Mnoho firem má katalog tréninků, LMS systém, interního lektora nebo partnera pro rozvoj. Ale když se podíváte pod pokličku, vypadá to spíš jako „občas se něco odehraje“. Ne proto, že by nebyla vůle. Spíš chybí prostor, rytmus a propojení s běžným provozem. Výhry se nepočítají jen na čísla – ale i na momenty, kdy lidé mluví jinak, rozhodují se jinak nebo se poradí jinak než dřív. Když vzdělávání zůstane izolované, těžko ovlivní každodenní způsob práce. A právě tam se rozhoduje o tom, jestli změna zakoření, nebo zapadne.
Stáhněte si PDF 10 nejčastějších chyb při delegování a vyhněte se jim.
10 nejčastějších chyb při delegování
Udělejte první krok ke smysluplnější práci. Nechte nám kontakt a my vám obratem zašleme pomoc v podobě praktického PDF dokumentu.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Modelová situace: „Školení proběhlo. A co dál?“
Manažer provozu přihlásil pět vedoucích na rozvojový program. Po dvou měsících se ale v provozu nic nezměnilo. Vedoucí „byli pryč“, ale nikdo neříká, co si odnesli. Při poradě čeká většina týmu, až „to někdo někde rozhodne“. Víc se řeší výsledky než to, co lidem pomáhá v každodenní práci. Vzdělávání zůstalo oddělené – místo aby se stalo přirozenou součástí běžného dne. A tak i dobré úmysly vyšumí. Ne proto, že by lidé nechtěli, ale protože změna neměla kam zapadnout.
Jak poznáte, že vzdělávání není zakořeněné
- „To je něco od HR, ne od nás.“
- „Jo, byli jsme tam. Měli hezké slajdy.“
- „Kdo to bude kontrolovat?“
- „Stejně nemáme čas se tím zabývat.“
Když se lidé o nových přístupech baví jen v učebně, ale ne na poradě, je to známka, že vzdělávání žije mimo každodenní kulturu. A když se nepočítají malé výhry – třeba že si dva vedoucí vyměnili zkušenost jinak než obvykle – zůstane to neviditelné. Postupně se vytrácí i důvěra, že to k něčemu je. A přitom právě drobné situace v běžném provozu mají největší potenciál věci měnit.
3 úrovně, na kterých vzdělávání žije nebo zhasne
Systémová úroveň: Kdy a kde to má místo
Jestli se o věcech mluví jen na workshopech, ale ne na poradě, nezapadne to do provozu. Když se dělá něco nového, mělo by to mít místo v kalendáři i v rozpočtu. Ne kvůli kontrole, ale aby bylo jasné, že to není „navíc“. Porady nejsou jen o výsledcích – mohou být i místem, kde se učíme mluvit jinak, kde se reflektuje vývoj lidí i způsob spolupráce. Právě tady se rozhoduje, jestli bude vzdělávání součástí fungování firmy, nebo jen přílepek zvenčí.
Vztahová úroveň: Kdo to podrží, když je rušno
Lidé se víc inspirují jednáním ostatních než slajdy. Když vedoucí přirozeně mluví o tom, co zkusili jinak, ostatní si toho víc všimnou. A když se jim něco nepovede, nehraje se na dokonalost. Důležitější je, že se o tom mluví otevřeně – třeba i na společné poradě. Tam, kde se vedoucí přestanou bát říct „zkusil jsem to a nešlo to“, začíná důvěra. A kde je důvěra, je prostor pro růst. I když zrovna není ideální den.
Osobní úroveň: Co si z toho udělá každý pro sebe
Někdo potřebuje vědět „proč to dělám“, jiný si to potřebuje vyzkoušet. A někdo potřebuje slyšet, že už spoustu věcí dělá dobře. Vzdělávání začíná tam, kde je prostor pro takovou debatu – a kde i běžná porada může být místem, kde se objevují výhry, které nejsou vidět na první pohled. Nejde o to, co lidé slyšeli na tréninku, ale co z něj žije dál v jejich každodenním fungování.
5 nejčastějších chyb a jak je řešit
Chyba | Proč vzniká | Co místo toho funguje | ||
---|---|---|---|---|
Vzdělávání jako jednorázová akce | Snaha o rychlé řešení | Zařazení do běžného rytmu firmy | ||
Program bez návaznosti | Chybí follow-up | Pravidelná následná podpora a koučink | ||
Příliš obecné nebo teoretické obsahy | Neznalost reality účastníků | Obsah laděný na míru, jazyk praxe | ||
Žádný příklad ze strany vedoucích | Vedoucí se do vzdělávání nezapojují viditelně | Vedoucí, kteří sami prochází vzděláváním a mluví o tom se svým týmem | ||
Nedostatek zpětné vazby | Nevíme, co funguje | Reflexe ve formátu „co z toho zůstalo v praxi“ |
Best practice: Jak to může vypadat jinak
Na poradě začíná vedoucí shrnutím: „Minule jsme řešili zadávání úkolů. Dnes se zeptám, co komu fungovalo.“ Tím otevře prostor pro krátkou výměnu zkušeností. Jeden z kolegů zmíní, že si začal potvrzovat zadání úkolů vždy na konci hovoru, což snížilo nedorozumění. Další se přidá a řekne, že si začal poznamenávat, které úkoly delegoval, a vrací se k nim po týdnu. Nejde o formální reporting – spíš si tým sdílí konkrétní věci, které jim v práci pomáhají. Nestíhají to pokaždé, ale když ano, má to dopad. Lidé mají pocit, že to, co dělají, má smysl. Tyto malé výhry tvoří větší rozdíl než jakýkoli nový proces. A když se podobná praxe opakuje, mění se způsob, jak tým přemýšlí i spolupracuje – přirozeně, bez vnějšího tlaku a s větší důvěrou mezi lidmi.
Malé kroky, které dělají rozdíl
- Dělejte si na poradě místo pro jednu větu typu: „co si z posledního tréninku beru“
- Zkuste ve dvojici zhodnotit: „co se od posledně podařilo dělat jinak“
- V předávce použijte větu: „co z toho, co jsme zkoušeli, tady můžeme využít“
Každý z těchto kroků může být impulzem, který změní způsob, jak se lidé baví, předávají úkoly nebo přemýšlejí o své roli. I když se zdají malé, vytvářejí novou kvalitu. A právě díky těmto drobnostem se vzdělávání přestává tvářit jako něco navíc – a stává se součástí kultury.
Zpomalit a podívat se jinak
Pokud si potřebujete ujasnit, co už funguje ve vašem vedení, může pomoct Online trénink: Jak zvládat každodenní nároky ve vedení rozdělený do pěti dnů. Je to spíš návštěva vlastní reality než „výsledkový program“. Není potřeba nic plnit, spíš jen sledovat, co vás osloví. Možná vás napadne jedna věta, kterou začnete používat jinak – a i to může být výhra. Trénink nevnucuje změnu, jen nabízí prostor na chvíli se zastavit a uvidět, co už máte v ruce.
Doporučení na další čtení
- Následná podpora a koučink jako kotva
- Rozvoj jako normální součást leadershipu
- Jak mluvit s lidmi, aby vám řekli pravdu
Zkuste si dnes ve firmě položit jednoduchou otázku
„Kde se v našem týmu běžně mluví o tom, co se kdo naučil?“
Ne jako kontrolu. Jen jako pozvání k ujasnění.