Co když pracovník nedělá předanou práci tak jak jste se domluvili. Co když „odkýve“ vaše sdělení, ale následně to vypadá, jako byste s ním nemluvili? Delegovat, nebo ne? A kdy ne? Podělíme se s vámi o základní krok při delegování.
Delegovat. Co to vlastně je?
Znamená přenesení přesně určené pravomoci a zodpovědností na někoho jiného. Asi z vlastní praxe víte, že něco takového máte na denním menu. Je ale zajímavé, si zpětně uvědomit kolikrát se stane, že člověk něco už vnímá jako předané, chcete-li delegované, ale vzápětí vidíte, že daná osoba to buď nedělá vůbec, nebo to dělá naprosto jinak, než jste se domlouvali. V tu chvíli je potřeba si uvědomit základní a první krok při delegování. Pojďme se na něj podívat blíž.
Odpovídáme si jen formálně
Je možné, že se setkáte ve své firmě s tím, že onen základní a první krok, onu základní a první otázku, jež si člověk musí položit předtím, než začne, nikdo nepoložil. Pokud ano, tak nepočkal na odpověď. A vzhledem k tomu, že ten kdo se ptá a zároveň odpovídá, jste v tomto případě vy, je možné že ve vidině rychlého řešení jste si odpověděl „Ano“, aniž byste se nad tím více zamýšleli.
Základní a první otázka
Jaká je to otázka, která se v prvním kroku delegování nesmí opomenout? Zní jednoduše: Mám na koho delegovat? Taková blbost, že? Nicméně se pojďme podívat na to, jak z ní můžeme těžit.
Nejde o to, jestli máte fyzicky lidi, kterým můžete danou činnost zadat. Jde o to si uvědomit, jestli daný člověk k nové činnosti má potřebné kompetence. U extrémních příkladů to je jasné. Dobrý instalatér nemusí být dobrým jaderným fyzikem a naopak. Nicméně v méně odlišných profesích se naše očekávání na šířku a hlavně hloubku dovedností pracovníka diametrálně zvyšují.
Rozšíření: Mám na koho delegovat?
Odpovězme si sami na první otázku možná dalšími rozšiřujícími otázkami, ať máme relevantnější dopověď. Takže např. Už takovou práci někdy dělal? Dělal někdy nějakou podobnou činnost? V čem je jeho dovednost v dané oblasti vysoká, že si na to vybírám právě jeho, nebo ji? Bohužel si na tyto otázky někdy nedáváme odpovědi a následně se zlobíme na své pracovníky, že činnost nedělají, jak očekáváme.
Jednou z cest, jak se v tomto směru vydat na cestu změn je také online trénink Leader In My Self, ve kterém se řešením těchto témat budete mít možnost zabývat více. Nebo si jeb stáhnout pdf 10 nejčastějších chyb při delegování pro inspiraci.
10 nejčastějších chyb při delegování
Vložte název své firmy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Inspirujme se, bavme se
Při delegování se nebojte využít ještě pár osvědčených kouzel. Jedna „kouzelná“ otázka navíc je ve videu k tomuto článku. Tak se na něj podívejte.
Určitě jste se sami setkali s různými nedorozuměními při delegování. Možná jsou teď zpětně vzato vtipné. Podělte se o ně v komentářích dole pod článkem. Pojďme se tak všichni navzájem inspirovat a třeba i pobavit. Nezapomeňte přidat hashtag #LeaderInMySelf .
Odebírat další náměty, nejen jak delegovat
Není zde tématem jen otázka jak delegovat. Další náměty z oblasti rozvoje svého pracovního týmu, nebo sebe sama můžete pravidelně odebírat, stačí dát odběr na stránce z youtube kanálu zde: MADIOcz.
O nic nepříjdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.
- Na Facebooku,
- Pod články na blogu madio.cz/blog,
- Pod videem na Youtube kanále MadioCZ(odběr),