Určitě jste se již setkali s tím, že je možné vhodným působením předejít tomu, aby se u dětí a dospívajících projevil některý z druhů rizikového chování. Jakou prevenci, a kdy ji zvolit tak, aby byla efektivně využitá? Proč zvolit efektivní program?
Jak uchopit primární prevenci
Prevence má původ v latině a v překladu by mohla znamenat „opatření učiněná předem“. V posledních letech prošla prevence výraznými změnami. Prevencí nejčastěji bojujeme proti výskytu rizikového chování jako je například: záškoláctví, šikana a další projevy agrese, rizikové chování při sportech nebo v dopravě, rasismus a xenofobie, působení sekt a samozřejmě proti vzniku různých závislostí.
Jsou i další oblasti, na které je potřeba primární prevencí cílit a v poslední době se stávají palčivým problémem společnosti. Mluvíme o závislosti na počítačových hrách nebo třeba o poruchách příjmu potravy, sebepoškozování, ale je jich mnohem více.
Rozdělení primární prevence
Prevenci rozlišujeme na nespecifickou a specifickou. Nespecifická prevence obsahuje programy, které nemají přímou souvislost s rizikovým chováním a vztahují se k lepšímu využití volného času dětí a mládeže. Specifickou prevenci pak můžeme uchopit ve třech stupních (všeobecná, selektivní a indikovaná)
Každý stupeň je určen pro jinou cílovou skupinu a platí zde, že čím je problém hlubší a citlivější tím je program primární prevence intenzivnější a dlouhodobější. Zároveň se s každým stupněm zvyšují požadavky na znalosti a zkušenosti realizátora programu.
Nejenom třídním učitele se mohou nechat inspirovat tipy, které naleznete v PDF zdarma. Zanechte nám svůj email a objevte, na čem lze ještě pracovat v oblasti vztahů s žáky i se sebou samými.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Efektivní program = užitečný program
Hlavním kritériem programu primární prevence je efektivita. Program vede ke snížení výskytu rizikového chování u jednotlivých žáků nebo v celé skupině nebo tomuto chování rovnou předchází.
- Efektivní primární prevence má jasně vymezenou cílovou skupinu, která má vždy dané věkové hranice. Z mnoha výzkumů vyplynula témata vhodná pro školní skupiny.
- Předškolní děti, program je zaměřený především na vytváření zdravých životních návyků a směřuje k chápání zdraví jako nejdůležitější hodnoty.
- Mladší školní věk, programy se zaměřují nejvíce na ochranu zdraví a na předání informací o škodlivosti návykových látek.
- Starší školní věk je spojen s experimenty a touhou po dobrodružství, proto volíme častěji selektivní primární prevenci, která pomáhá dětem čelit sociálnímu tlaku (vrstevnické skupiny) a jsou zaměřeny na komunikaci, zvládání konfliktů a nácvik odmítání návykových látek.
- Mládež do 18ti let, na ně je zacílená prevence vedoucí k podpoře protirizikových postojů a možnosti jiného trávení volného času. Dostávají také přesné informace, jak řešit obtížné situace spojené s výskytem rizikového chování.
- Program primární prevence, aby byl efektivní, měl by být interaktivní. Pokud je program pouze informativní, není dostačující, protože nerozvíjí sociální dovednosti. V praxi se neosvědčuje přednáška pro více tříd nebo i pro celou školu, ale spíše individuální workshop pro třídní kolektiv.
- Důležitý je u efektivního programu i způsob provedení koncovým realizátorem, tzn. že i ten nejlepší typ programu, když je proveden nesprávně, může být neefektivní nebo dokonce škodlivý.
Co funguje
K tomu, aby byl program efektivní je dobré, když je:
- dlouhodobý, systematický a zapojuje rodiče a pedagogy
- začíná co nejdřív, ideálně již v předškolním věku
- interaktivní a pracuje se v malých skupinách
- zaměřený na aktuální potřeby cílové skupiny (sledujeme, co je zrovna „in“)
- předkládána nabídka zdravých alternativ chování (zdravý životní styl, rozvoj komunikace, nácvik řešení problémů …)
Co zvážit
Typy programů, u nichž je přínos z hlediska efektivity nižší:
- založené jen na předávání informací a odstrašujících příkladech
- plné moralizování a přehánění následků, postavené pouze na emocích a pocitech
- jednorázové bez návaznosti
- poskytované osobami bez zkušeností, nebo kterým chybí u dětí respekt a uznání
- stále stejné, již několik let se opakující.
- takové, které nestaví na spolupráci učitelů a rodičů
- kampaně ve sdělovacích prostředcích
Efektivní program? Jak to vidíme v MADIO
V MADIO z.s. stavíme na spolupráci a vnímáme prevenci ve školách jako důležitou součást školního života. Certifikované programy primární prevence MADIO splňují nejenom požadavky na efektivnost, ale zapojují do programu i další osoby jako učitele, rodiče, školní metodiky apod. V MADIO věříme ve změnu k lepšímu a poskytujeme dlouhodobou oporu při realizaci programu primární prevence.
My to vidíme TAKTO a jak to vidíte Vy? Pokud máte s tímto tématem zkušenosti, určitě se podělte o ně v komentářích dole pod článkem nebo využijte další kanály, na kterých můžete reagovat a dávat náměty do diskuze. Nezapomeňte přidat hashtag #MADIOcz .
Video: Efektivní primární prevence rizikového chování – MADIOcz