Jedním z možných důvodů, proč jsou dnešní žáci laxní ve výuce, může být i současný nepříliš motivující klasifikační systém. Léty prověřené známkování je patrně nejjednodušší, ovšem výhody slovního hodnocení jsou také nesporné.
Pro a proti slovního hodnocení
Hodnocení se snaží postihnout míru rozvoje schopností a dovedností hodnoceného žáka za dané období. Jedná se vlastně o výsledky dosažené ve vyučovací hodině nebo výsledky dosažené během delšího úseku vzdělávání.
Na co si dát pozor
Asi největším problémem slovního hodnocení je časová náročnost, nedostatečné pochopení u rodičů a také nutnost další spolupráce s pedagogy. Proto se také zřejmě ještě nestalo stálou součástí školního hodnocení. Pokud chce být pedagog opravdu svědomitý a plně vystihnout i celkovou osobnost žáka, je to úkol časově velmi náročný.
Problémem může být i vytvoření šablon a škatulek, a to pak slovní hodnocení také příliš žáka nevystihuje. Chvála a kritika mohou v tomto případě stát vedle sebe, a přestože se hodnocení snaží motivovat, podpořit i podat pomocnou ruku může se otočit v ponižování, kárání a zavinit tak škody, které nejsou lehce napravitelné. Vždyť slova dokáží zranit mnohem více než pár čísel.
Přínosy a pozitiva
Na druhou stranu je slovní hodnocení konkrétnější a objektivnější. Nehodnotí se jen znalosti, ale i další schopnosti a dovednosti, protože k tomu, aby byl žák úspěšný, potřebuje také vlastnosti jako samostatnost, tvořivost, houževnatost, apod., což se v číselném známkování dá jen těžko vyjádřit. Slovní hodnocení je konkrétní a dítě i rodič se z něj dozvědí, kde žák vyniká a kde zase ne. Hodnotí se i pokrok a také by neměla chybět motivace, která podpoří dítě v zájmu do učení.
„Každý je génius. Ale pokud budete posuzovat rybu podle její schopnosti vylézt na strom, bude celý svůj život žít s vědomím, že je neschopná“
– Albert Einstein
Zvlášť kvůli podpoře dalšího vzdělávání dítěte a smysluplnosti slovního hodnocení se zdůrazňují aktivity, ve kterých se u dítěte zaznamenal nějaký vývoj. Motivace je jednou z nejdůležitějších součástí celého hodnocení. Je velmi důležité, aby byl žák povzbuzen k dalším činnostem, větší snaze a úsilí ve vzdělávání. Pedagog, který hodnotí, by měl vždy formulovat svůj výrok pozitivně a poukazovat na zdařilé výsledky, nikoliv pouze na nedostatky.
Pro a proti známkování
Největší předností známkování je bezesporu jeho jednoduchost, přehlednost a srozumitelnost pro každého. Snadno se vytvářejí statistiky, protože čísla jsou lehce zpracovatelná. Určitě je na místě zmínit i větší vnější motivaci dětí (všechny chtějí jedničku a obávají se pětky) a také mnohaletou tradici.
Samy o sobě známky a vysvědčení nemají žádnou vlastní hodnotu vlastně by měly říkat žákům kam se posunuli a kde mají ještě prostor ke zlepšení. Na druhou stranu známkování pouze hodnotí, ale nevysvětluje. U nejednoznačných případů může být složitější stanovit známku než napsat slovní hodnocení. Navíc vede k porovnávání dětí, což není vždy žádoucí. Mluví se i o tom, že známkování u dětí může zabíjet vnitřní motivaci. známky, které mají děti ve škole bohužel nic nevypovídají o uplatnění v životě.
Otevřete se změnám
Pokud bychom rádi povzbudili u dětí touhu učit se není vhodné upínat se na známky ani na slovní hodnocení. Mohli by se tak lehce stát autoritativním nástrojem výuky. Dítě je vhodné vést k vlastní sebereflexi. Než s ním mluvit o jeho známkách ptejte se ho co jej v jednotlivých předmětech bavilo a co ho nejvíc zaujalo.
Zaměřte se na žáka na jeho motivaci k učení a na zlepšování jeho výkonů. Je pak úplně jedno, jestli dítě dostalo z něčeho jedničku nebo trojku, důležité je, že se naučilo to co je pro něj potřebné a pro další výuku nutné. Je vhodné využít i zpětné vazby.
Desatero dobrého třídního učitele
Vložte název své školy a váš email. PDF dokument vám na něj dojde obratem.
* Nezasíláme spam! Prohlašuji, že údaje, mnou vyplněné, jsou pravdivé a mám zájem o zasílání zpráv od MADIO z.s. Dokument je mi v této podobě nabídnut zdarma. Souhlasím s Prohlášením o ochraně osobních údajů a Obchodními podmínkami: zde. Svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
Poznávejte svoji třídu
Určitě každý systém má své výhody i nevýhody. Způsob hodnocení je také pevně spjat se stylem výuky. Když učitel hodnotí děti slovně, je nucen zajímat se o to jaké jsou a poznat jejich osobnost. Pokud děti známkuje, tak ho k tomu vlastně nic nenutí. Významnou roli hraje také počet žáků ve třídě a schopnost učitele přistupovat k žákům individuálně a citlivě.
Náměty, jak se třídou pracovat v čase, kdy se neznámkuje snad ve všech třídách, tedy v třídnických hodinách jsme sumarizovali do služby Tipy do třídnických hodin, kde každých 14 dní dostanete tipy co ve třídnické hodině dělat.
Inspirace není nikdy dost a tohoto pomocníka si chválí v mnoha školách. Můžete jej zavést i na vaší škole. Je online a pomocníčka získá celá škola.
O nic nepřijdete
Videa, články, zajímavosti a mnohé další ze světa primární prevence nebo vedení třídy a leadershipu můžete mít při sobě a vždy aktuálně. Sledujte nás na následujících kanálech, nebo se přímo zapojujte do diskuze a přispějte tak svou dobrou praxí.