Blog: Info z prevence

Když dobrý třídní učitel není yetti – část III

Jste už na cestě za dobrým třídním učitelem? Vyzkoušeli jste si pozorovat, ale nešmírovat? Nebo správně se ptát? Přijali jste vyjednávání jako dovednost, která patří vám i dětem? 

MADIO - Když dobrý třídní učitel není yetti - část III; Foto: ilustrativní fotografie

Pak se tedy odhalení yettiho blíží. Dobrý třídní učitel už nemusí být fata morgana. Další dovedností dobrého učitele je umět slyšet všechny hlasy, které ve třídě zaznívají.

Nastav si fyzicky prostor

Vytváření prostoru pro to, aby mohly zaznít všechny hlasy, je pokročilá dovednost. I tu v Tréninku pro třídní učitele budujeme. Naslouchání si je dovedností, kterou se učí jak učitelé, tak i žáci. Je několik věcí, které je možno udělat pro to, aby naslouchání šlo snáze a aby společný prostor ve třídě vybízel k tomu, aby se každý mohl do diskuze zapojit. Tady je několik tipů:

Jak máme nastavenou vnitřní strukturu třídy? Co takové rozmístění umožňuje? Co naopak znemožňuje?

Vzniká ve třídě prostor, kdy jsou všechny děti, studenti usazeni tak, aby na sebe navzájem viděli? Nebo jsou mezi nimi bariéry?

Ideální prostorové nastavení umožňující slyšení všech hlasů je takové, které je strukturované, ale zároveň umožňuje přímý vzájemný kontakt.

Buduj třídní rituály a procedury

Práce s reflexí a prostor pro hlasy vzniká v průběhu času, je možné nastavit ve třídě rutiny a procedury, které takovýto prostor vytváří – například ranní komunita (stačí pravidelná chvilka v pondělí, tisíckrát se tato časová investice vrátí), společný čas na koberci a jiné… Přemýšlejte, čím vždy začínáte a končíte hodinu, kdy dáváte prostor pro diskusi? Jakým způsobem ji moderujete? Dáváte na konci prostor vyjádřit se těm, kteří ještě nemluvili? Práce s oceňováním a zpětnou vazbou vytváří ve třídě bezpečné prostředí pro všechny příspěvky.

A znovu ty strategie

Modelujte naslouchání sami – udržujte s žákem oční kontakt, neverbálně i verbálně dávejte najevo, že slyšíte, co říká. Všímejte si, kdy si žáci navzájem naslouchají a dávejte jim zpětnou vazbu. Používejte různé modality diskuze a komunikace – někomu vyhovuje rozhovor, někomu jinému zase práce v menších skupinách, případně tvořivé činnosti, všimněte si, kteří žáci preferují který typ komunikace. Zároveň zkuste sledovat, jaké modality práce preferujete vy a co vám pomáhá experimentovat. Dobrou zkušeností, jak s tímto vším zacházet, je právě Trénink pro třídní učitele

Mohlo by vás zajímat:

Zaujal Vás článek? Za sdílení děkujeme :)

Stavte se k nám na kávu

Zajímá vás možnost členství? Připravíme výbornou kávu, určitě vám bude chutnat. Chvíle bez starostí a v klidu se v každodenním pracovním shonu bude jistě hodit. Pobavíme se například o možnostech, jak o takové chvíle nepřicházet a zároveň neztrácet vliv na výsledky ve firmě. Těšíme se na vás ve Zlíně v tréninkovém centru pro leadery MADIO.

Nechejte na sebe kontakt a domluvíme se, kdy na vás budeme čekat.

Jak se díváme na svět

O MADIU
Vize MADIO
Tým
Kariéra

Kontakt

MADIO z.s.

Kvítková 3687
Zlín 760 01

Tel. +420 790 419 941, +420 577 775 522

E-mail: asistent@madio.cz